Maurice Tillieux – Van de zee over het papier naar de glorie
Een tweetalige theaterproductie die gaat toeren van Arlon tot Zeebrugge – én verder.
De leden van ’t Vlaams Stripcentrum kunnen het boek op voorhand bestellen met een ledenvoordeel van 15%.
Winkelprijs: €49
Ledenprijs: €42
Een kanjer van een boek, inclusief 70 jaar ongezien werk. Dit boek verschijnt in beide landstalen.
De Nederlandstalige versie wordt uitgegeven door ’t Vlaams Stripcentrum, de
Franstalige versie door L’Age d’Or
Maurice Tillieux, grootheid van het Belgische beeldverhaal, wordt geboren in Hoei op 7 augustus 1921. Als hij veertien is, verhuist de familie naar Oudergem. Hoewel hij nog erg jong is, raakt hij gefascineerd door de zee en havens. Die fascinatie blijft en maakt dat hij gaat studeren aan de zeevaartschool.
Mei 1940. In de haven van Bordeaux wachten Tillieux en de andere stu- denten om aan boord te kunnen gaan wanneer Duitse Stuka’stoekomen en de haven bombarderen. Hun schip maakt rechtsomkeer.
Gezien hij onmogelijk zijn opleiding kan voltooien, besluit de jongeman dan maar om al schrijvend op avontuur te gaan.
In volle oorlog publiceert hij zijn eerste roman – ‘Le navire qui tue ses capitaines’ – en illustreert werk van anderen. Tillieux merkt dat hij een sfeer het liefst weergeeft met tekst én tekeningen. Na een korte ‘leerperiode’ scoort hij zijn eerste succes als striptekenaar met de creatie van Felix, in het frisse, originele Brusselse magazine « Héroïc ».
Tussen 1949 en 1956, laat de roodharige Brusselse journalist zich opmerken in liefst 67 avonturen. Erg originele, volwassen thema’s komen aan bod, terwijl zowel toon als kwaliteit van de teksten – heel anders dan gebruikelijk is op dat moment – die volwassen inhoud en dito benadering van onderwerpen én van de lezersschare van Felix’ avonturen verder benadrukken.
Wanneer « Héroïc » door censuur van de markt verdwijnt, gaat Tillieux voor uitgeverij Dupuis werken. Met Guus Slim creëert hij een zachtere kopie van Felix voor het grote publiek. Tegelijk blijft hij zich onderscheiden, zowel in taal als in beeld. Het succes is onmiddellijk én groot van omvang.
In 1958 verschijnt ‘De verdronken wagen’, hét meester- werk van Maurice Tillieux. Een verhaal dat zijn rechtmatige plek heeft in de canon van de Belgische stripgeschiedenis.
Guus Slim blijft bijzonder succesvol doorheen de jaren zestig, met in zijn belevenissen vaak verwijzingen naar havens en hun duistere kanten, door Tillieux met gevoel voor sfeerschepping aan het papier toevertrouwd. Vooral hoe hij te werk gaat met het spel van licht en schaduwen spreekt tot de verbeelding.
Hij slaagt er ook in om het stadsleven levensecht weer te geven en zijn dialogen worden geroemd als direct, authentiek en geloofwaardig.
Naast zijn hoofdreeks schept Tillieux ook Cesar. Gags met droge humor op één pagina, waarvoor hij put uit zijn leven, met vooral zijn jongste dochter als inspiratiebron.
Aan het einde van de jaren ’60 heeft uitgeverij Dupuis een groot tekort aan scenarioschrijvers. Maurice Tillieux, door vriend en vijand erkend als onvergelijkbaar verhalenverteller, wordt gevraagd om meerdere tekenaars uit de nood te helpen.
Hij geeft de tekenpen voor Guus Slim daarom door aan Gos (auteur van Khena en de Katamarom), zet voor Roger Leloup de basis én twee kortverhalen op zodat die kan scoren met Yoko Tsuno en levert meerdere scenario’s voor Natasja van François Walthéry. Naast het schrijven van eenmalige verhalen en losse gags voor Roba, Remacle en Mitacq, wordt Tillieux de vaste scenarist van liefst drie succesreeksen: Bram Jager en buur (tekeningen Francis), Baard en Kale (tekeningen Will) en Jess Long (tekeningen Arthur Piroton).
Wanneer Maurice Tillieux op 2 februari 1978 tragisch om het leven komt in een auto ongeval nabij Tours (Frankrijk) verliest de stripwereld niet enkel een grootheid waarvan de status dicht aanleunt bij die van Hergé en Franquin, maar vooral een scenarist die zijn gelijke niet kent. De reeksen die hij schreef halen na zijn overlijden nooit meer hetzelfde niveau. Tillieux’ eigen series worden nooit overgelaten aan andere auteurs. Wel worden ze tot op vandaag veelvuldig herdrukt.
Perslancering
22 september - 11u
Belgisch Stripmuseum
Première NL
23 september - 20u
CC De Meent
Première FR
24 september - 20u
CC Uccle
De voorstelling
Het beeldverhaal? Bij uitstek een kunstvorm met een snuifje surrealisme à la belge. Hergé en Franquin zijn wereldberoemd. Namen die zelfs de grootste stripanalfabeet kent. Maurice Tillieux, tekenaar met zeemanshart, heeft zijn plaatsje bij de allergrootsten. Hij is beroemd, gevierd, maar bovenal… anders!
De voorstelling illustreert hoe we met z’n allen toch zo weinig écht te kiezen hebben in onze levens. Omstandigheden en toeval bepalen hoe elk individu zichzelf vaak noodgedwongen opnieuw moet uitvinden. Maurice Tillieux doet dat. Meermaals.
Hij ontwikkelt zijn talenten, kent er succes mee, en… botst frontaal met de schaduwzijde in het leven van elke vernieuwende, grensverleggende artiest: de keuze tussen ‘vrij creëren’ en ‘zorgen voor een inkomen’, commerciële druk, censuur.
In overleg met MBP en het Fakkeltheater in Antwerpen, krijgen actieve leden van ‘t Vlaams Stripcentrum € 5 korting voor tickets tijdens de theatervoorstellingen die plaatsvinden op 3 en 4 november 2023 in de zwarte zaal. Meer info binnenkort.