Het-Jacobs-teken“Edgar Pierre Jacobs is samen met Hergé en Franquin één van de drie pijlers van de Belgische strip in de XXe eeuw. Als liefhebbers van zijn werk, en meerbepaald van Blake en Mortimer, hebben scenarist Rodolphe en tekenaar Louis Alloing besloten om ons zijn levensverhaal te vertellen. Van zijn geboorte in Brussel in 1904 tot aan zijn dood in Waals Brabant in 1987 biedt deze biografie in stripvorm een blik vol anekdotes, soms ontroerend, maar steeds onthullend”.

Edgar Pierre Jacobs is samen met Hergé en Franquin één van de drie pijlers van de Belgische strip in de XXe eeuw

Nee, dit zijn niet mijn eigen woorden, maar de tekst op de achterkaft van het boek. Ik zou het niet beter kunnen verwoorden wat we mogen verwachten van dit meesterwerk.
Na het eerder dit jaar verschenen ‘Gringos Locos’ (bij Dupuis), dat het verhaal vertelt van de reis die Franquin, Jijé en Morris in de jaren vijftig ondernamen naar de Verenigde Staten en Mexico, worden we alweer verwend met een stripbiografie rond een Belgische grootmeester van de strip.
Jacobs was inderdaad naast Hergé en Franquin een van de belangrijkste Franstalige Belgische stripmakers van de twintigste eeuw. Als medewerker van Hergé werkte hij onder andere mee aan de Kuifje-albums ‘De 7 kristallen bollen’ en ‘De zonnetempel’. Onder zijn eigen naam is hij vooral bekend als geestelijke vader van stripduo ‘Blake & Mortimer’.
In een stijl die vergelijkbaar is met de stijl van Jacobs’ eigen stripwerk, krijgen we nu het verhaal van een operazanger die striptekenaar werd van een van de best verkochte stripseries in Europa, ‘Blake en Mortimer’. Welke rechtgeaarde stripliefhebber kent deze serie niet? Zoniet, dan wordt het hoog tijd deze serie ter hand te nemen!
Interessant om te weten is dat eind vorige eeuw de Vlaamse stripliefhebbers ‘Het Gele Teken’ (de eerste albumuitgave dateert van 1956 en was van meet af aan een mythische strip) , een deel binnen de al even beroemde reeks ‘Blake en Mortimer’, uitgeroepen hebben tot de beste strip van de eeuw!
Op de achterkaft van een ‘Blake en Mortimer’ vond je vroeger steevast een zwart-wit foto van ene E.P. Jacobs, genomen uit 1946 (wie was toch deze mysterieuze man?) Door middel van tal van gebeurtenissen en anekdotes uit privé- en professionele leven, verspreid over bijna elk decennium van de 20e eeuw, krijgen we nu eindelijk een goed idee wie deze E.P. Jacobs was. Zo komen we bijvoorbeeld te weten dat de Tweede Wereldoorlog bepalend is geweest voor zijn carričrewending (van operazanger naar striptekenaar), en wie er model heeft gestaan voor de figuren van Blake en Mortimer. Ook zijn periode bij het weekblad Kuifje komt aan bod, en waarom de samenwerking met Hergé ten einde kwam.
Dit alles en nog veel meer in een boeiend portret (van liefst 100 pagina’s) van een zeer interessant man. En zoals Rodolphe, in zijn interview achteraan het boek, treffend weet te antwoorden op de vraag wat er zo bijzonder is aan ‘Het Gele Teken’: “De ongelooflijke kwaliteit van het tekenwerk natuurlijk! Het onvoorstelbare werk dat hij deed om zijn verhalen voor te bereiden en op te bouwen, dan alles nakijken, niets of haast niets aan het toeval overlaten! Jacobs geeft ons een erg grote les in professionalisme: hij is de vleesgeworden veeleisendheid”.
Niet voor niets dat deze strip deel uit maakt van Uitgeverij Daedalus “Collectie De kracht van kunst”…
In de volgende nieuwsbrief lezen we de goesting van Luc Dierickx

Share →

Geef een reactie

Logo De LijnMet het openbaar vervoer is 't Vlaams Stripcentrum vlot bereikbaar. Klik op de titel of de afbeelding om naar de routeplanner te gaan.
Lidgeld betalen online? Het kan hier.

Lidgeld betalen online? Het kan hier.